Ha van olyan ismerőse, aki a Walking Dead-sorozat nagy rajongója, ráadásul gondjai vannak indulatai kezelésével, és dühödten csapkod, ha valami nem tetszik neki, akkor van egy ajándék-ötletünk, hiszen piacra került a világszerte népszerű zombiszériában is látott Negan fegyverének másolata, ami nem más, mint egy szögesdróttal körbetekert, igen masszív baseball-ütő.
Negan úr ezzel szokta agyoncsapni az élőhalottakat és az élő emberek fejét is, ha csak teheti. A tárgynak neve is van: Lucille. Hát nem romantikus?
Szolnoki Péter balesetet szenvedett a múlt héten, gipszben fekve unalmában a mankóján kezdett zenélni.
"Igyekszem hasznosan eltölteni az előttem álló pár hét kényszerszünetet. Bármiből hangszert csinálok" - írta a videója mellé. És tényleg:
2011-ben 23 millió, 2015-ben 71 millió előfizetője volt a Netflixnek. Az amerikai kontinensen nyitott, gyorsan terjed, az USA-ban a háztartások 51%-ban, Nyugat-Európában 30% körül van. Itthon a bevezetés után két héttel csak a fogyasztók 2% próbálta ki (ráadásul ingyenes volt), bár a márkanevet sokan ismerték – mondta a Médiapiac Konferencián, Egerben Sági Ferenc (NRC), egy hazai kutatás számait ismertetve.
Itthon napi 5 óra az átlagos tévézési idő, de nem aggódik a magyar néző, ha várni kell. 41% szerint fél év várakozás belefér, 46% pedig bőven vár két évet is, hogy lásson egy, USA-ban már bemutatott sorozatot (a fiatalok vélhetően nem így vannak ezzel). A Netflix gyors terjedésének hazai gátja a konzervatív, nyelvet nem beszélő magyar néző: 80% szinkronnal akarja nézni a filmeket, sorozatokat – hangzott el.
Óriási eltérések vannak az amerikai és magyar kínálat között, a hazai megkérdezettek pedig még a menürendszerrel sem elégedettek. Nagyjából 2 millió torrentező van Magyarországon, nehéz lesz meggyőzni őket, hogy fizessenek olyan tartalomért, amit eddig ingyen halásztak le. Sági összegzése szerint a Netflix itthon nem számíthat gyors karrierre, „nagyobb volt a füstje, mint a lángja” – tette hozzá.
Minden konferenciás posztunk itt olvasható.
Gyurity Mónika (MTVA), Kabai Zoltán (Viacom International Media Networks, CEE), Kolosi Péter dr. (RTL Klub - M-RTL Zrt.), Ökrös Gergely (Tv2), Temesvári Marietta (Sony Pictures Television Networks CE), Závodszky Zoltán (Show and Game Produkciós Kft.) panelbeszélgetése következett az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián.
Kolosi Péter szerint nőtt a sorozatok iránti kereslet, de alapvetően nem változott az elmúlt években a magyar tévéző ízlése, ugyanolyan jól mennek a saját gyártású, nagy költségvetésű show-k. A Got Talent azt hozta, amit vártak tőle, a Partyzánok viszont nem volt sikeres. A Farm nagyon erősen kezdett, meglepődtek volna az RTL-nél, ha nem csökkent volna. A 22-23%-os közönségarány Kolosi szerint így is nagyon erős. „Ez egy nagyon jó nézettséget hozó műsor” – tette hozzá.
Temesvári Marietta szerint hullámok, új trendek vannak: az amerikai sorozatok kiszorulnak a nagy kereskedelmi tévékről, átmennek a kisebb kábeltévékre. Négy új műsort gyártanak erre a tavaszra a Viasat-csatornákra, meg akarják mutatni a piacnak, hogy erősek. Reméli, hogy a Viasat-tévék és az AXN-csatornák egy folyamatos márkaépítés során emelik a nézettségüket idén. Előny, hogy a Sony-csapat egy része magyar, tapasztalt, de a régióban lévő kollégák is jól ismerik a piacukat. Beszélt az AXN Now-ról, amellyel fiatalokat próbálnak elérni. „Passzívak a magyar nézők, kevesen fogyasztanak nem lineáris tartalmat, de egyre nő a számuk” – jelezte.
Gyurity Mónika (MTVA) úgy látja, hogy a Röpülj páva kitört a tehetségkutatók tengeréből és megtalálta a közönségét. Závodszky Zoltán (Show and Game Produkciós Kft.) szerint a hazai gyártásban sok lehetőség van, ezen kell javítani. Mint mondta, a teljes magyar Virtuózok-évad árából az USA-ban egy adást tudnak gyártani.
Ökrös Gergely, a TV2 programigazgatója elmondta, hogy túlvannak egy eladási procedúrán. „Nem az álmok, hanem a feltételek határozzák meg a döntéseket. A hétvégére koncentrálunk, a Nagy Duett mögött is hatékony alkotói csapat van” – jelezte.
A nemzetközi trendekről szólva Kolosi szerint nincs változás, erős a német hatás a magyar tévéiparban, de délebbre már nem igaz ez. Ökrös Gergely a brit és a holland piacot emlegette, de szerinte az olasz és a francia tévé egy „egészen más bolygó”. A költségvetési különbségek jelentősek, már csak Belgiumot nézve is. Az MTVA is a német piacot figyeli, lévén ugyanaz a kulturális közeg.
Dudás Gergely (RTL Magyarország/R-Time) volt a következő előadó az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián. Szerinte ők továbbra is a hatékonyabb, négyperces reklámblokkokkal dolgoznak, ami hatékonyabb a mások által alkalmazott hatperces egységekkel szemben. Úgy látja, hogy egyes tévék nullás nézettségű reklámokat produkálnak, ami értelmetlen.
Atmediás kollégájával szemben ő már borúlátóbb, szerinte a tavalyi tévépiaci növekedés is bizonytalan lábakon áll. Elvileg 3%-kal nőtt a költés, kábelen 30%-kal, de 6%-kal kevesebb volt a hirdető, 30-40-nel kevesebb cég reklámozott 2015-ben, mint 2014-ben. „60 márkát elvesztett a magyar piac. Az első negyedévben a piac nem nőtt, árcsökkenésről van szó” – jelezte.
2016-ban kétszereplős lett a tévés piac, ami nem feltétlenül jó, véli. A TV2-nek is beszólt egyet, mert hétköznap este fél tízkor a csatorna annyi nézőt ér el, mint reggel, a Mokkával – ami ugye nem sok.
Csikesz Erika (TV2 Média Csoport Kft.), Door Tamás (Mediaworks), Faludi Péter (Atmedia), Györke Zoltán (Lapcom Kft.), Jánosi Péter (Viacom International Media Networks, CEE) volt a következő panelbeszélgetés résztvevője az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián. Előbbi örülhet, hogy nem egy héttel korábban rendezték az eseményt, mert így nyomban két nagy nézettségi sikerről tudott beszámolni, hiszen a Kismenők és a Nagy Duett is remekül nyitott – ezt persze nem felejtette elmondani rögvest a beszélgetés elején.
Szó esett a sokakat sújtó reklámadó megváltoztatásáról, a bónusztörvényről, az ügynökségekkel való kapcsolattartásról. Csikesz szerint a TV2-nél szervezeti átalakulás mellett sok minden változott. „Mi a tartalmi együttműködésre fókuszálunk. Az elmúlt évek dinamikája most csúcsosodik ki” – közölte. „Az ügynökségi lét nem megkérdőjelezhető, bár lehetnek kampányok, ahol a hirdető direktben vásárol. Az ügynökségek új utakat nyitnak, digitális megoldásokat alkalmaznak” – tette hozzá.
Jánosi Péter (Viacom International Media Networks) jelezte, hogy a Nickelodeonon is lesz helyi tartalom, tehetségkutatót terveznek a gyerektévére.
A tendencia pozitív, növekszik a reklámozók költőkedve. Sokáig volt bizonytalanságban a tévés piac, de az első negyedéves eredményeket látva szépen alakulnak a számok – mondta Faludi Péter (Atmedia). Nem az RTL Klub és a TV2 harcában hisznek, hanem a portfóliók versenyében. „A verseny az jó, mindenképp előrevisz. Reméljük, a szerződéseink is, hiszen ezek hosszú távúak” – fűzte hozzá. Több képernyős mérésé a jövő, és erre lesznek megfelelő üzleti modellek is.
Versenyszellem, tudás, akarat, kitartás, ezek kellenek ahhoz, hogy egy nő sikeres legyen az üzleti életben – ebben nagyjából egyetértett Beke Zsuzsa (Richter Gedeon Nyrt.), Fábián Ágnes Dr. (Henkel Magyarország), Horváth Krisztina (Cisco Systems Magyarország) és Vidus Gabriella (RTL Magyarország) az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián.
Vidus szerint nemzetközileg már felismerték, hogy milyen előnyei vannak a női vezetésnek, ez itthon még késik. Úgy látja, stresszes egy nagy cég vezetése, vannak dolgok, amelyekben „bele kell állni”, de nem tartja magát különlegesnek azért, mert az ország egyik vezető médiavállalatát irányítja.
Hiába 60%-os a nők aránya a diplomások között, ők elvesznek a rendszerben. Fontos a vállalati kultúra a nők helyzetének javításában – ebben is egyetértettek a felek. A „mikor tervez szülni?” kérdés talán 15 éve még nem hangzott meghökkentően egy állásinterjún, ha már nem helyénvaló egy esetleges munkaadótól, sőt, tolakodó.
A szexista poénok, beszólások itthon sem ritkák, de ilyesmivel Vidus Gabriella találkozott nyugat-európai tárgyalópartner esetében is. Az RTL-csoport vezérigazgatója úgy látja, ilyenkor a frappáns riposzt, a szarkasztikus humor a megfelelő válasz. Ő amúgy különválasztja a magánéletét és a szakmát, és ha társaságban megkérdezik, mivel foglalkozik, nem mindig mondja meg elsőre, mert akkor jönnek a „meddig megy a Szulejmán?” és a „mi van most a Barátok köztben?” kérdések, és nem szeretne így a középpontban lenni.
A beszélgetésen elhangzott, hogy egy női vezetőnek mindig pontos adatokkal kell előjönnie, egyszer sem szabad tévednie, mert akkor nyomban előjönnek a férfiakban lévő előítéletek.
A nők többet televíziónak, mint a férfiak, a 40 fölötti egyedülállóknál különösen magas – közölte Vörös Csilla (Nielsen) az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián. 13 és 17 éves kor között még a fiúk és a lányok ugyanannyi ideig nézek tévét (150 perc körül naponta), a felnőttkor érkeztével nyílik az olló, onnantól a tők több tévés tartalmat fogyasztanak. A sportot, a hírműsorokat és az ismeretterjesztő műsorokat inkább férfiak nézik, a főzőműsorokat inkább nők preferálják.
A nők többsége egyedül nézi a tévét, 63%-uk van így ezzel, a férfiaknak fele fogyaszt egyedül tévés tartalmat. Vörös Csilla szerint az adatok azt mutatják, hogy több készülékkel ellátott, nagyobb családokban is jellemző az egyedül történő televíziózás. A nők reklámfogyasztása is nagyobb, a férfiak inkább este-késő este hajlamos reklámblokk előtt maradni. 3 millió 525 ezer nőt lehet elérni itthon naponta tévéreklámmal.
Egy átlag magyar nő 97 reklámot lát egy nap, egy férfi 79-et, aminek a hirdető örül, hiszen a főbevásárlók zöme is nő.
Hátrányból indulnak a nők
A politikai és gazdasági életben elfoglalt helyük miatt is nehéz a nők szerepe itthon – hangzott el az Egerben rendezett Médiapiac Konferencián. A Paramentben például 10%-os a nők aránya, de ez nem új jelenség, hiszen a rendszerváltás óta soha nem ment 11% fölé, ami EU-s országok arányaival párhuzamba állítva alacsony szám.
Vannak területek, amelyek feminizálódnak, de ezek általában nem jó fizetéseket ígérő, és nem túl nagy megbecsülésnek örvendő szektorok (oktatás). A szegregáció egyes területeken aggasztó, akárcsak a bérrés, ahogy az is, hogy sok nő szülés után sokáig inaktív marad.
Az Y-generáció estetében sem jobb a helyzet, 2014-ben a friss diplomások esetében a nők átlagban 158 ezret, a férfiak 312 ezret keresnek havonta, tehát a bérkülönbségek már a pálya elején megjelennek. A 200 legnagyobb magyar cégnél az alkalmazottak 40%-a volt nő, de a felső vezetésben lévőknek már csak 17%-a, cégvezető pedig százból kilenc volt.
Istenes Bence főzőműsorában tűnnek fel, Gáspár Evelinnek segít majd Bea a pult mögül. A Hagyjál főzni! szerdai epizódjában mutatják meg, hogy le tudják-e győzni az ellenfél csapatot.
Celebes különkiadások nem készülnek az RTLII-re, a csapatra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a többiekre, civil családdal játszanak majd.
Gáspár Evelin már ki is tett egy fotót a forgatásról: