Nem lehet csak a termék köré építeni egy műsort, hangzott el a médiakonferencián: Vidus Gabi (R-Time) szerint szponzorfinanszírozott műsort csak gyötrelmek árán lehet előállítani, ugyanis az ügyfél ilyenkor mindig többet akar, mint amit a szpotokért kap. Egy ügyfél teljes termékpalettáját csak nagyon hosszú, akár egy évnél hosszabb szerződés során lehetne csak bemutatni, vélte.
Az RTL-nek is volt, van, lesz jogi ügye termékelhelyezés miatt, a terméktulajdonságok részletes bemutatását, a fogyasztásra való bíztatást tette szóvá mostanában a médiahatóság. Ellenérdek van, véle Vidus, mert az ügyfél azt szeretné, ha a termékét minden szempontból bemutatnák, de ez nyilvánvalóan jogilag aggályos.
Vidus szerint már a Való Világban is természetesen jelentek meg a konyhai termékek, márkák. „Minden terméknek meg lehet találni a műsorkörnyezetét” – tette hozzá. A terméknek passzolnia kell dramaturgiailag és életkorban is: ha a brandkapcsolat jól működik, akkor hosszabb távon számíthat egymásra az ügyfél és a tévécsatorna, példaképp az X-Faktor mögé beállt cégeket említette.
Sok esetben drágább a termékelhelyezés, mintha a partner szpotot venne, de ez rendre egy csomag részeként van értékesítve és egyedi az árazása – fejezte be Vidus.
A hazai csatornák úgy szerződnek a tévéműsort gyártóval, hogy utóbbi felel a képernyőn látottakért, azaz amennyiben az NMHH, a Médiatanács megbírságol egy fikciós sorozatot vagy magyar realityt bármi miatt, akkor a gyártó a felelős, annak ellenére, hogy elvileg a csatorna kapja a büntetést – hangzott el a termékelhelyezésről szóló blokkban a Media Hungary konferencián.
A TV2 részéről elmondták, hogy új főzőműsorban úgy érzik, hogy ügyesen alkalmazták a termékelhelyezést („egészen komoly szponzorok” segítségével), de Barna György (AGB) és Péntek Zoltán (TV2) említették a Megasztárt vagy a Voice-ot is. Rossz példaképp felhozták, ha egy taxitársaság egy maréknyi taxicsekk ellentételezéseképp elvárja, hogy egy sorozatban minden részben látható legyen az autója, akkor egy idő után a stábnak is fárasztó, hogy folyton taxiba kell ki- és beszállni, holott dramaturgiailag nem is lenne indokolt épp kocsikázni.
Voice – határok közt
Önmagában csak egy csatorna tartalma kevés ahhoz, hogy ütőképes, fizetős online-szolgáltatás jöjjön létre. Nem a tartalmat értékesítik, hanem a tartalom környezetét - magyarázta Rákosi Krisztinán, a TV2 Digitális Média csoportvezetője a Media Hungary konferencián. Internetre kitett Doktor House-részekért annyit kérne a jogtulajdonos, hogy nem érné meg, nem fizetnének érte a hazai fogyasztók, tette hozzá.
A Voice videós tartalmait is felhozták, ezt a show-t a weben korlátozni kellett Magyarország területére, ez a licenctulajdonos kérése volt – ezért fordult elő, hogy Londonból például magyar ember nem tudott neten magyar Voice-t nézni. A Megasztár saját fejlesztés, ott nem volt ilyen probléma, Az ének iskolája pedig ugyan licenc, de ott nincs ilyen megkötés.
A konferencia továbbra is négy teremben zajlik, fő téma az „A” teremben továbbra is az, hogy milyen – webre kitett - tévés tartalmakért lehet pénzt kérni, hogyan lehet fizetésre bírni az internetezőt.
1 milliárd havi usert ér el a YouTube havonta, 4 milliárd megtekintés van havonta. Percenként 72 órányi tartalom megy fel a videomegosztóra, naponta 500 évnyi YouTube-videót néznek meg a felhasználók a Facebookon – közölte Kovács Péter (Googe) a Media Hungary konferencián.
YouTube-sztárok közül kiemelte Jamal Edwardsot, Tanya Burrt. „Nem csak azok lesznek YouTube-sztárok, akik eleve ott próbálkoznak, hanem ismert tévések is, például a ködös Albion Puzsér Róbertje, Simon Cowell is csinál műsort csak a videomegosztóra” – tette hozzá.
Kalmár Tibor (RTL Klub) szerint csatornahűség helyett manapság a tartalomhűség a jellemző: az X-Faktort például nem csak az RTL-en, hanem a Cool tévén és a weben is nézték, jelezte a Media Hungary konferencián. Többplatformos médiafogyasztásra igyekeznek ösztönözni a nézőket, ehhez erős, szerkesztett tartalomra van szükség- vélte. Két utat láttak online-ban, az egyik az rtklklub.hu, illetve a hasonló tévés honlapok, 2009-ben pedig létrehozták az RTL Mostot, ahová először csak saját gyártású tartalmat, majd vásárolt filmeket, sorozatokat is feltettek. Heti két filmpremier van – tette hozzá.
2007-ben még csak napi 50 ezres látogatószámuk volt, de 325 ezer egyedi látogató/nap volt 2011-ben, ez az év volt a csúcs, ekkor ment Való Világ, illetve X-Faktor is. A mobilos, RTL Most appklikáció 2012 októberében indult.
„Ha nem rádiózom, vagy nem tévéműsorban dolgozom, akkor otthon tévét csinálok. Mondhatjuk, hogy ez a hobbim, mert ebből most megélni még nem lehet. Az internetre kitett videókból van valami bevétel, de jelenleg még a következő felvétel költségeit sem fedezni. Azért csinálom, mert szeretem” – mondta Lovász László a Media Hungary konferencián.
Április végén már lement az elő élő lakástalshow, Lovász pedig az elmúlt hónapokban Stohllal, Hajóssal, Till Attilával, Czutor Zoltánnal, Szabó Győzővel beszélgetett, többek közt.
18 új személy került be a Marketing & Média top 50-es listájára, derült ki a Media Hungary 2013 konferencián. 10. lett Kolosi Péter (RTL Klub), 9. Christopher Mattheisen (Magyar Telekom), 8. Fonyó Károly (Metropol) 7. Szabó György (Sanoma). A hatodik helyen Bayer József végzett (Axel Springer), az ötödiken Mihók Attila (Ringier), a negyediken Vidus Gabriella (R-Time). Simicska Lajos a harmadik helyre ért be, a TV2-es Simon Zsolt második lett (mint tavaly), a legbefolyásosabb hazai médiaszemélyiség pedig az RTL vezérigazgató, Dirk Gerkens lett (akárcsak 2012-ben meg előtte).
Tavalyi interjúnkat itt olvashatja a győztessel.
A Media Hungary konferencián a konstruált realityről beszélt Kolosi Péter az RTL Klub programigazgatója. A műfaj a Gyanú árnyékában című formátummal indult itthon még 2012-ben (ez ágyazott meg az Éjjel-nappal Budapestnek is). A Németországban délután menő formátum itthon jól rajtolt tavasszal, kicsit esett, majd ősszel megint izmosan tért vissza az esti hetes sávba. Kolosi szerint azért nézik ezeket, mert társadalmilag releváns, olyan helyzeteket mutatnak, amelyek bárkivel megeshetnek. (Számítása szerint az egy éve itthon még nem létezett műfaj manapság több csatornán összesen napi hat órát van képernyőn.) Nem helyezik előtérbe a szórakoztatást, mint mondta, mert ettől még indult két riportműsor is az RTL II-n.
Az Éjjel-nappal Budapest alapsztoriját nagyban a Berlin – Tag un Nacht adja, de Kolosi szerint a következő hónapokban lesznek olyan szálak, amelyeket magyarok találtak ki. Bevallotta, hogy az elején a gyenge nézettség miatt volt pár nap, amikor megállapították, hogy „ez nehezebb lesz, mint gondolták.” Mára az Éjjel-nappal szerinte méltó párja a Barátok köztnek, de előbbi több fiatal néző követi. A programigazgató úgy látja, hogy az, ahogyan a drogproblémát és a nők elleni erőszakot kezelte a sorozat, társadalomnevelő funkcióval bír, és jobb így bemutatni egy elítélendő helyzetet, mintha szakértők beszélgetnének róla, kép nélkül.
Arra is láthatott pár példát a konferencia nagytermének közönsége, hogy mennyivel szoftosabb a hazai verzió: a németben a leszbikus vonal erősebb, például hosszan mutatnak kádban pucéran csókolózó nőket. Kolosi szerint itthon eztán csak azt mutatják majd, hogy a szereplők fogják a poharat, de nem kortyolnak, míg a németben isznak is szeszt: az óvatosság főképp az NMHH szigorának köszönhető.
„A televíziós imidzsünk mostanában egy nagyon rövid ideig élő termék, korábban évekig alakult ki a képernyősökről alkotott kép. Minket változó csoportok néznek, kapcsolgatnak, úgyhogy projektalapúan kell nézni a működésünket. Most aranyos tanító bácsi vagyok épp Az ének iskolájában, de két év múlva lehet, hogy az őrjöngő szexisten szerepét kell játszanom” – tréfálkozott Hajós András a Media Hungary konferencián, hozzátéve, hogy mindezt persze csak gyereki jóléte miatt tenné.
Dobó Kata szerint ő eleve nem is volt benne a magyar bulvármédiában, de mindenesetre megpróbál onnan kivonulni. „Most mondom, hogy az autószereplő műhelyek szekrényeiben is ott vagy, onnan meg nem fogsz tudni kivonulni” – kommentálta Hajós a színésznő szavait. Dobó Kata szerint „agyament, elképesztő” dolog, hogy a bulvárlapok azért hívogatják, mert bement meglátogatni a szülészeten a húgát, és utána számos cikk születik arról, hogy ő terhes-e vagy sem. Döbbenetnek tartja, hogy ezek után akad színházigazgató, aki aggályait fejezi ki alkalmazása miatt, mert túl sokat lehet róla olvasni a színes lapokban.
A siófoki médiaeseményen amúgy jelentős a tömeg, négy helyszínen mennek párhuzamosan az előadások, és eddig Hajós nevettette meg legtöbbször a komoly elemzésekbe, diagramokba, ábrákba és szellemesnek vélt ábrákba néha meg-megfáradó marketingeseket, sajtófőnököket, cégvezéreket és újságírókat.
Lehet pénzt keresni a YouTube-bal, csak itthon nem túl sokat, vélte Majka a Media Hungaryn. A rapper rekorder a magyar zenészek közt a videomegosztó oldalon, 2100 eurót kapott a Belehalok dal után, ennek a felét elvitte a kiadót, a maradék 1050 eurót osztották háromfelé.
Ehhez képest nevetséges számú, 2700 cédét adtak el összesen, holott 20 millió 150 ezer letöltésnél jár a slágere.