5,5%-os növekedést értek el a rádiók a reklámpiacon, hangzott el az Evolution-konferencián. A szereplők 4-5 százalékos növekedésre számítanak 2015-ben, annak ellenére, hogy a szakmai szervezet szerint a 170-180 magyar rádióadó még mindig viszonylag sok – Csehországban például csak 70-80 adó van, és osztozik a bevételeken. Magyarországon öt évvel ezelőtt még 240 rádióadó volt.
Print sajtó: a regionális kiadók igen sok olvasót megtartottak, és 6 millió magyar ember még mindig olvas médiát – hangzott el. Egyre jellemzőbb, hogy a kiadók direkt kapcsolatot építenek ki a hirdetőkkel, kikerülve az ügynökségeket. A szakma szerint idén a nagy átrendeződések, felvásárlások után erősebb lesz a verseny, és tudatosabb a kiadói magatartás. A teljes terjesztési rendszer felborulása miatt viszont erős a bizonytalanság.
Novák Péter (IAB) szerint a digitalizálódás áthat mindent, szerinte pár éve eljött az a pont, amikor tényleg minden médiapiaci szereplő felismerte ennek fontosságát. Növekedést vár jövőre is, hacsak nem történik valami rendkívüli. Az e-kereskedelem és a telekommunikációs piac egyre erősebb, egyre több érdekességet kínál vállalatoknak és fogyasztóknak is - jelezte.
A médiakonferenciáról ma még írunk.
Túl sok rádióadó van itthon?
„Többen vagyunk a teremben, mint egy Puskás Akadémia-meccsen” – ezzel a mondattal nyitott az Evolution konferencia reklámiparral foglalkozó „C” terme. Az épp ma tárgyalandó reklámadóval kapcsolatban elhangzott, hogy 35%-kal (6-8 milliárddal) nőtt egy év alatt az állami reklámköltés, tehát a kormány hisz a reklámban és a kommunikációban, a jelenlévő számára ezért is furcsa, hogy megadóztatja – noha ez pont egy fogyasztás-, vásárlásgeneráló iparág.
A teljes magyar reklámpiac 2014-ben 189 milliárdos volt, ebből a tévétársaságok elvittek 50 milliárdot (a rekord 70 milliárd volt a válság előtt), az internet 47,2 milliárdot, a rádió 9,3-at, a nyomtatott sajtó 34-et. Utóbbi bevételei tavaly csökkentek, 3,2%-kal. Az összes digitális reklámköltés közel 50 milliárdos volt: 2008 volt utoljára hasonlóan erős év.
„Hosszú és sötét alagútban volt tévés reklámpiac, ez a trend változott meg 2014-ben, a 10%-os növekedés pedig a piaci szereplőket is meglepte” – mondta Kovács Krisztián. A tévés reklámbevételek 2/3 része az RTL Klubnál, a TV2-nél és az M1-nél keletkezett, de folyamatosan nő a kábeltévék súlya és bevétele.
Kovács Tibor a Magyar Lapkiadó Egyesületétől elmondta, hogy nőtt az adatszolgáltatók száma, 26 kiadó tett bevallást, 253 lap eredményér összesítették. A 34,6 milliárdos bevétel jelentős részét a napilapok adják. 2010-ben még 43 milliárdos volt a nyomtatott sajtó reklámbevétele, a csökkenés tehát egyértelmű. A piaci szereplők abban bíznak, hogy a tévéhez hasonlóan, itt is megáll a zuhanás, és emelkedés jön. A terjesztési árbevétellel együtt a sajtó 100,4 milliárdos bevételre tett szert.
Négy éve volt teljes mélyponton a rádiós reklámpiac, de a résztvevők szerint hiba volt kiadni azokat az alacsony adatokat, mert akkor csak a szereplők egy része szolgáltatott adatokat. Tavaly 9,3 milliárdos volt a hazai rádiók bevétele – hangzott el.
A nap során még jelentkezünk a konferenciáról.
Pénteki retroreklámunk
Egy tévés blog mi mással is zárhatná a munkahetet, mint a retrosorozatunk egy újabb, tévéreklámos darabjával. A plakát az USA-ból való, ott a hatvanas években már színesben nézték a tévét a szerencsésebbek.
Európában később terjedt el ez a technológia, Norvégia,Svédország, Finnország, Belgium, Ausztria, az NDK, Csehszlovákia és Magyarország 1969-ben adott először színesben. Írország nemzeti televízió-társasága, az RTE 1968-tól színesben sugárzott rögzített programokat, az első nemzetközi célra készített színes adás Dublinból az Eurovíziós Dalverseny volt, 1971-ben.
Félelmetes, igényesen kidolgozott, a Gyűrűk ura legsötétebb jeleneteire emlékeztető kisfilmmel harcolnak az USA-ban a dohányosok káros szenvedélye ellen. Szellemes, rövid, érdemes megnézni:
Folytatjuk retroreklám-sorozatunkat, két csodálatos képpel. Az elsőn egy meglehetősen antipatikus, vöröshajú, szeplős gyermek nyalogatja ízléstelenül a száját, miközben egy Canada Dry-terméket igyekszik népszerűsíteni, a második pedig fogkrémreklám lenne: de a fiúcska nemcsak, hogy bandzsa, de egyenesen félelmet keltő, ilyen fejekkel lehet találkozni az elmegyógyintézetekben forgatott horrorfilmek nézése közben.
Ha csak ezen a két elbaltázott plakáton múlt volna a termékek eladása, akkor nagy bajban lettek volna a cég marketingesei.
Retroreklám-sorozatunk előző darabjait itt leli: van köztük még nyomasztóbb kiskölök is!
A televízióval az amerikaiak az 1939-es New York-i Világkiállás alkalmával ismerkedhettek össze először, de a készülékek inkább csak a II. világháború után jelentek meg az otthonokban nagyobb számban (itthon 1956 után).
A Motorola az elsők közt gyártott tévéket, 1939-től 1941-ig, utána háborús projektekben vett részt, majd 1945-ben tért csak vissza a tévéiparba. Itt egy korai reklámjukat látjuk, a második pedig 1958-as, egy hordozható tévét népszerűsít.
Retroreklám-sorozatunk előző darabjait itt találja.
A hatvanas években még volt olyan amerikai gyártó, amely azt gondolta, hogy nagyszerű karácsonyi ajándék egy asszonynak, ha vasalódeszkát kap. 14 dollárért vesztegették, alkalmas volt az ülve történő vasalásra, de gyanítjuk, egy nő mosolya sem volt őszinte, amikor ezt találta a fa alatt.
Retroreklám-sorozatunk előző darabja itt található.
1951-es reklámra leltünk, a Life magazin karácsonyi számában népszerűsítették ezt a 280 dolláros készüléket. (1″ = 2,54 cm. Ez az úgynevezett nemzetközi hüvelyk, amelyet 1958-ban határoztak meg. A különböző történelmi változatok 2,0–3,1 cm között mozogtak.)
Nálunk ezen a téren is jelentős volt a lemaradás. 1954. december 16-án kerül sor a próbaadásra a Posta Kísérleti Intézett Gyáli úti épületéből, ugyanonnan, ahonnan 30 évvel korábban az első rádióadást indították. Az adás az ORION-gyárban volt fogható, 4 km-es távolságban. Ekkor azonban a lakosságnak még egy készüléke sem volt, érthető módon.
Retroreklám-sorozatunk előző darabja itt található.
Retroreklám-sorozatunk újabb darabja 44 éves, 1970-ben került a képernyőre, egyszerű, de szórakoztató. Egy majom ketrecébe bedobtak egy bőröndöt, amelyet az állat ide-oda hajigált, ugrált rajta, de mindent kibírt, hirdetve így a termék strapabíróságát. Az USA-ban a szpot 15 évig ment, a gorilla pedig valójában egy beöltözött ember, Don McLeod volt, aki filmekben vagy sorozatokban (Tarzan) is bújt már szőrös jelmezekbe.
Sol Koffler egykori cége, az általa 1932-ben alapított American Luggage Works szpotja volt, 1999-ben a TV Guide minden idők 6. legjobb tévéreklámjának választotta. Ez talán túlzás, de világosan bizonyítja, hogy néha elég egy halálosan egyszerű ötlet, egy kevés pénz, és egy fél délután – és meg is van a hatásos, emlékezetes kisfilm.
Retroreklám-sorozatunk korábbi darabjai:
Robin Williams vicces, és becsokizik
Démoni kisgyerektől venne babot?
De hová tűnt a marha?
1500. posztjához érkezett a Napi Vízió, az Origo tévérovatának blogja. Az elmúlt héten a leglátogatottabb napunkon, csütörtökön, 27 ezer egyedi olvasónk volt, de pénteken, szombat és vasárnapi is 10 ezer körül alakult a napi olvasószám. Merengtünk azon, hogy dilettáns vagy vakmerő a közmédia az újabb, vitatható programming-döntéssel, vicces videóval szórakoztattuk olvasóinkat, kóstolgattuk a néha végtelenül naiv Morning Show-t (ezt 36 ezren olvasták két nap alatt), és elindultunk retroreklám-sorozatunkkal.
Most viszont nem magunkat ajándékozzuk meg, hanem egy olvasónkat, méghozzá Walkind Dead- és Top Gear-pólóval, kulaccsal, baseball-sapkával és két kiváló DVD-vel, amelyeket a Viasat3 volt szíves felajánlani. A szép pakkot az viszi, aki helyes választ küld erre a címre, és a szerencse is rámosolyog október 27-én, a sorsolás napján. A kérdés:
Mely évben indult a blog? 2010, 2011 vagy 2012?
Hogy valami tartalmunk is legyen, íme pár comic strip a második évből.