„Többen vagyunk a teremben, mint egy Puskás Akadémia-meccsen” – ezzel a mondattal nyitott az Evolution konferencia reklámiparral foglalkozó „C” terme. Az épp ma tárgyalandó reklámadóval kapcsolatban elhangzott, hogy 35%-kal (6-8 milliárddal) nőtt egy év alatt az állami reklámköltés, tehát a kormány hisz a reklámban és a kommunikációban, a jelenlévő számára ezért is furcsa, hogy megadóztatja – noha ez pont egy fogyasztás-, vásárlásgeneráló iparág.

A teljes magyar reklámpiac 2014-ben 189 milliárdos volt, ebből a tévétársaságok elvittek 50 milliárdot (a rekord 70 milliárd volt a válság előtt), az internet 47,2 milliárdot, a rádió 9,3-at, a nyomtatott sajtó 34-et. Utóbbi bevételei tavaly csökkentek, 3,2%-kal. Az összes digitális reklámköltés közel 50 milliárdos volt: 2008 volt utoljára hasonlóan erős év.

„Hosszú és sötét alagútban volt tévés reklámpiac, ez a trend változott meg 2014-ben, a 10%-os növekedés pedig a piaci szereplőket is meglepte” – mondta Kovács Krisztián. A tévés reklámbevételek 2/3 része az RTL Klubnál, a TV2-nél és az M1-nél keletkezett, de folyamatosan nő a kábeltévék súlya és bevétele.

Kovács Tibor a Magyar Lapkiadó Egyesületétől elmondta, hogy nőtt az adatszolgáltatók száma, 26 kiadó tett bevallást, 253 lap eredményér összesítették. A 34,6 milliárdos bevétel jelentős részét a napilapok adják. 2010-ben még 43 milliárdos volt a nyomtatott sajtó reklámbevétele, a csökkenés tehát egyértelmű. A piaci szereplők abban bíznak, hogy a tévéhez hasonlóan, itt is megáll a zuhanás, és emelkedés jön. A terjesztési árbevétellel együtt a sajtó 100,4 milliárdos bevételre tett szert.

Négy éve volt teljes mélyponton a rádiós reklámpiac, de a résztvevők szerint hiba volt kiadni azokat az alacsony adatokat, mert akkor csak a szereplők egy része szolgáltatott adatokat. Tavaly 9,3 milliárdos volt a hazai rádiók bevétele – hangzott el.

A nap során még jelentkezünk a konferenciáról.