„A néző nem a saját gyártást szereti, hanem az exkluzív tartalmat, és legjobban azokhoz a műsorokhoz tud kötődni, amelyben magyar szereplők vannak” – kezdte a keddi napot a Media Platform konferencián Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgatója. „A magyar néző szereti, ha köze van ahhoz, amit lát. Ugyanakkor kell neki egzotikum is néha, de mégis az érdekes, ami itt és velünk történik.”
György Bence, a TV2-csoport program- és hírigazgatója szerint a saját gyártás sokszor olcsóbb, mint a vásárolt tartalom, és jobban, rugalmasabban is lehet ezeket alakítani. „Napi 6-8 óra saját tartalom látható a két nagy tévén, a korábbi 3-4 helyett, ez fellendíti a szakmát is” – mondta. A TV2 hamarosan Costa Ricában forgat (miközben az RTL Dél-Afrikába megy), ettől függetlenül György Bence szerint is mindig az érdekesebb, ami Budapesten vagy a Balatonnál történik.
Értékes reality
Mennyire tud kézen fogva járni a nézettséghajhászás és az értékteremtés? – hangzott el a kérdés. György Bence szerint van olyan szappanoperájuk, amely értékteremtő, de amúgy „nem céljuk a nézők butítása”, inkább kikapcsolódást és választékot nyújtanak. Erre jó a portfolió, van választék, mert az egyiken bulvárműsor tud menni, a másikon film, a harmadikon bármi más.
Kolosi szerint butaság az a felvetés, hogy a köztévé értéket közvetít. „Minden műsor, ami profin van megcsinálva, az érték. Nem a műfajtól függ, hogy mi érték. Nem minden politikai beszélgetés értékes, és nem minden valóságshow értéktelen. Egy kulturális műsor is lehet értékromboló” – magyarázta. „A legfontosabb értékmérő mégis az, hányan nézik a műsort. Az író is arra törekszik, hogy minél több könyvet adjon el. A televízió tömegmédium, célja minél több néző elérése.”
Csüllög Sándor (Tematik) szerint a realityben is van érték. „Nem magunknak, nem a kábeleseknek készítünk filmet, hanem a nézőnek. Nem büszkék akarunk lenni, hanem elégedettek” – jelezte. Neki a Vágó-féle Mindent vagy semmit! tetszett leginkább, és nehezen viselte, amikor azt levették, nézettség miatt, ugyanakkor a Szerencsekerék pedig nagyon ment.
György Bence szerint, ha valaki elkapcsol valahonnan, az egy üzenet, azt jelenti, hogy nem nyújtott neki élményt, szórakozást, kikapcsolódást. „A nézettség nem egy negatív szó” – tette hozzá. Kolosi szerint nem igaz, hogy a tévéző azt nézi, amit mutatnak neki, hiszen ebben az esetben a TV2-n és az RTL-en nem bukna meg soha semmi, hiszen alapból sokan követnék.
Licencek és lokális ízlések
Három nagy régió van Európában Kolosi szerint: angolszász-skandináv, dél-európai, illetve a német, kelet-európai. Szerinte a magyar ízlés a tévében a némethez hasonlít leginkább. György úgy vélte, hogy egy műsor bukása vagy sikere más országban nem jelent egyenesen buktát vagy sikert itthon. „A magyar közönség eléggé eltérően viselkedik, mint az európai” – vélekedett.
„Pont annyira térünk el az általánostól, mint amennyire mindenki eltér attól. Minden formátumban van specialitást, amitől magyarabb lesz, de ezek az egészhez képest apróságok” – árulta el Kolosi. György Bence helyeselt, úgy látja, a Sztárban sztár is akkor kedveltebb, ha magyar előadót visznek színpadra benne.
Az első nap eseményeiről itt olvashat.